تاثیر خواب کافی در مراقبت از سالمندان آلزایمری - آوای تندرستی

وبلاگ آوای تندرستی

تاثیر خواب کافی در مراقبت از سالمندان آلزایمری

آیا به پرستاری از سالمند آلزایمری مشغول هستید؟ آیا سالمندتان مشکل کم‌خوابی دارد و این مشکل هر چند وقت یک بار پیش می‌آید؟ قبل از اینکه به پزشک مراجعه فرمایید ممکن است خواندن مطالب این بخش در مراقبت از سالمند آلزایمری مثمر ثمر واقع شود. تحقیقات نشان می‌دهد که کیفیت خواب شبانه ما برای سلامت مغز حیاتی است. اگر به دنبال یک دلیل علمی برای داشتن خواب کامل هستید بدانید که محققان خواب کم را دلیل اصلی بیماری آلزایمر در سالمندان می‌دانند. خواب خوب برای داشتن بدنی سلامت از الزامات می‌باشد. در ادامه مطلب به دو مورد از دلایل خواب کافی در مراقبت از سالمندان آلزایمری اشاره می‌شود:

1. چگونه کم‌خوابی باعث افزایش خطر ابتلا به آلزایمر در سالمندان می‌شود؟

2. ارتباط بین بالا رفتن سن و کم‌خوابی و پایین آمدن فعالیت‌های بدن

چگونه خواب کافی در مراقبت از سالمند آلزایمری تأثیرگذار است؟

انجمن آلزایمر انگلستان مطالعه‌ای انجام داد که مشخص می‌کند مشکلات خواب ممکن است علائم اولیه آلزایمر در سالمندان باشد. به گفته محققان با بالا رفتن سن در افراد، فعالیت بدنی آن‌ها پایین می‌آید. با کاهش فعالیت‌ها، بدن احساس خستگی نمی‌کند و دلیلی بر خواب کافی نمی‌بیند و از آنجایی که یکی از مهم‌ترین علل آلزایمر در سالمندان کم‌خوابی می‌باشد، با بالا رفتن سن و کاهش فعالیت‌های بدن آن‌ها بیشتر در معرض مبتلا شدن به آلزایمر می‌باشند. لذا در مراقبت از سالمندان همواره باید بدن سالمند فعالیت کافی را داشته باشد تا بتواند هنگام استراحت خواب کافی داشته باشد.
طی مطالعاتی که انجام شد بیش از صد نفر با میانگین سنی 63 ساله در این مطالعه شرکت کردند. هیچ یک از سالمندان مبتلا به بیماری آلزایمر نبودند اما در معرض خطر ابتلا به آن قرار داشتند. خود آن‌ها دچار آلزایمر نبود ولی والدین آن‌ها دچار این بیماری بودند. از سالمندان خواسته شد تا در مورد خواب خود صحبت نمایند. آن‌ها همچنین به محققان اجازه دادند نمونه‌هایی از مایع نخاعی خود را برای آزمایش زیست‌شناسی بیماری آلزایمر مورد آزمایش قرار دهند. این مطالعه نشان داد سالمندانی که مشکل خواب دارند، نشانگرهای بیشتری برای بیماری آلزایمر در مایع نخاعی خود نسبت به سالمندانی که مشکلات خواب را گزارش نکردند دارند. اگر چه نمی‌توان به این مسئله به عنوان توجیه علمی نگاه نمود ولی می‌تواند یکی از قطعات پازل برای شکل‌گیری بیماری آلزایمر در سالمندان به علت کم‌خوابی را تشکیل دهد.

رابطه بین خواب و آلزایمر

آیا به دلایل بیشتری برای داشتن خواب کافی جهت جلوگیری از مبتلا شدن به آلزایمر نیاز دارید؟
طبق مطالعات منتشر شده در کنفرانس بین‌المللی آلزایمر شهر لندن، کم‌خوابی در سالمندان علاوه بر خطر بیماری آلزایمر ریسک مبتلا شدن به افسردگی را نیز بالا می‌برد و در افراد آلزایمری باعث رشد شدت آن می‌شود. همین‌طور کم‌خوابی در سالمندان باعث به وجود آمدن تاثیر خواب کافی در مراقبت از سالمندان آلزایمریپلاک آمیلوئید در مغز شده که خود از دلایل اصلی آلزایمر می‌باشد. طبق مطالعات انجام شده محرومیت از اکسیژن فرایند تولید پلاکت بتا آمیلوئید در مغز را تسریع می‌بخشد. همچنین ممکن است خواب ناکافی باعث جلوگیری از کارکرد درست سیستم لنفاوی مغز بشود. این سیستم مانند یک پاک‌کننده مغز شبانه است که پروتئینی را که می‌تواند به پلاک بتا آمیلوئید تبدیل شود، دور می‌کند. به همین دلیل است که در مراقبت از سالمند آلزایمری باید به داشتن خواب کافی دقت شود. رابطه بین آلزایمر و کم‌خوابی در سالمندان نشان می‌دهد که خواب کافی می‌تواند در کاهش رشد و حتی درمان افراد آلزایمر که در ابتدای بیماری هستند تأثیرگذار واقع شود. دانشمندان اذعان دارند که در حالی که این مطالعه یافته‌های جالب را به دست می‌دهد، باز هم نیازمند صرف وقت بیشتر برای رسیدن به اطلاعات دقیق‌تر می‌باشد.

استفاده از بهداشت خوب برای ارتقاء سلامت مغز

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد خواب کافی در مراقبت از سالمندان آلزایمری بسیار تأثیرگذار می‌باشد و باید به آن اهمیت داد. شیوه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید امروز شروع کنید تا در بلندمدت نتایج آن را مشاهده نمایید. چند عادت خواب خوب در مراقبت از سالمند آلزایمری وجود دارد که در ادامه مطلب به آن اشاره شده است.

1. چنانچه احساس می‌کنید به کمی استراحت در ظهر نیاز دارید بیشتر از 30 دقیقه چرت نزنید.30 دقیقه چرت زدن در روز می‌تواند شما را دوباره هوشیار کند و انرژی کافی برای ادامه کارهایتان به شما می‌دهد.
2. از کافئین و الکل قبل از خواب استفاده نکنید که می‌توانند از دلایل بی‌خوابی باشند. مصرف شبانه الکل ممکن است شما را کمی خواب‌آلود کند ولی به محض اینکه شما خوابیدید بدن شما به جای استراحت کردن شروع به پردازش کارها می‌نماید و این امر احتمالاً شما را از خواب بیدار خواهد نمود. نیکوتین نیز به عنوان محرک برای بدن محسوب می‌شود. چنانچه از سالمند سیگاری مراقبت می‌کنید، ترک یا کاهش کشیدن سیگار را جزء اولویت‌های مراقبت از سالمند خود قرار دهید یا چنانچه هنوز هم سالمندی که از آن مراقبت می‌کنید سیگار می‌کشد، حداقل به او اجازه کشیدن سیگار قبل از خواب را ندهید.
3. همان‌طور که در قسمت‌های بالا و مقالات دیگر سایت نیز اشاره شده است با توجه به سن سالمندی که از او مراقبت می‌کنید باریش ورزش در نظر بگیرید. ورزش کردن حتی 15 دقیقه در روز می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل برطرف کننده خواب کافی در سالمندان آلزایمری باشد. به این نکته هم توجه داشته باشید که قبل از خواب ورزش نکنید زیرا بجای استراحت کردن بدن هنگان خواب، بدن فعال شده و به بی‌خوابی منجر می‌شود.
4. از خوردن غذا سنگین قبل از خواب پرهیز کنید. بگذارید بدنتان بدون دغدغه ای استراحت کند. به طور کلی، قبل از اینکه به خواب بروید، غذاهای چرب، تند و یا سرخ‌شده نباید بخورید. اگر گرسنه هستید، غذای بی‌ضرر مختصری بخورید یا نوشیدنی‌هایی بنوشید که کافئین نداشته باشد. در مراقبت از سالمندان داشتن رژیم غذایی منظم از الزامات مراقبتی می‌باشد.
5. یک زمان ثابت و مشخص باری خواب در نظر بگیرید. با داشتن برنامه زمانی خواب معین بدنتان می‌داند که چه موقع باید شروع به استراحت کند که این امر در کیفیت خواب سالمندان بسیار تأثیرگذار می‌باشد. کم کردن صدای تلویزیون، خاموش کردن چراغ‌ها و روشن نگه داشتن یک نور ملایم می‌تواند آرامش را به بدن شما بدهد تا خوب بخوابید. چنانچه روی تخت هستید و هنوز خوابتان نمی‌آید می‌توانید کمی کتاب بخوانید تا خوابتان ببرد.
6. مراقبت از سالمند آلزایمری باید در یک محیط مناسب و در شان آن‌ها به عمل آید. دمای آن باید متناسب و نه خیلی سرد باشد. دما را همواره بین 24 تا 27 درجه نگه‌دارید و از یک نور ملایم و کم استفاده کنید. چنانچه خواب سالمندتان سبک است از پنجره‌های مناسب استفاده نمایید تا از ورود آلودگی صوتی به داخل و سلب آرامش سالمند جلوگیری نمایید.
همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد داشتن خواب کافی در سالمندان آلزایمری از مهم‌ترین عوامل در بهبود یا عدم پیشرفت این بیماری در سالمندان می‌باشد. همان‌طور که دانشمندان به دنبال درمان قطعی این بیماری می‌باشند باید به توصیه‌های آن‌ها گوش دهیم تا خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید. در مراقبت از سالمند بدن او را فعال نگه‌دارید تا بتواند شب‌هنگام خواب کافی داشته باشد. شما می‌توانید با رعایت نکات بالا مراقب خوبی برای سالمندان آلزایمری باشید و در بهبود حال آن‌ها گام‌های مفیدی بردارید. چنانچه هر گونه سؤال در مورد تأثیر خواب کافی در پرستاری از سالمندان آلزایمری داشتید می‌توانید با موسسه تماس بگیرید و از نظرات کارشناسان ما استفاده کنید.

شماره تلفن‌ها


۴۴۰۲۶۲۳۹
۴۴۰۲۶۲۸۹
۴۴۰۲۶۳۳۴
۴۴۰۲۶۳۸۷

ساعات کاری: شبانه روزی
آدرس سیمای آرامش
فلکه دوم صادقیه، جنب پارک استقلال، مجتمع تجاری صادقیه، طبقه ۳، واحد ۳