مقالات وبلاگ آوای تندرستی

وبلاگ آوای تندرستی

پرستاری از کودک معلول

پرستاری از کودک معلول

اختلالات رشدی و ضعف فیزیکی مربوط به عدم هماهنگی سیستم‌ها و درست کار نکردن اعضای بدن می‌شود و ممکن است هم‌زمان چند عضو بدن را تحت تأثیر قرار دهد. طبق تعریف سازمان سلامت جهانی معلولیت به عنوان هر گونه محدودیت درازمدت در فعالیت ناشی از یک وضعیت یا مشکل سلامتی در نظر گرفته شود که نیازمند مراقبت‌های خاص کودک می‌باشد. چهار نوع معلولیت وجود دارد که شامل ناتوانی سیستم عصبی، ناتوانی حسی، اختلالات متابولیکی و اختلالات از بین برنده می‌شود.

ادامه مطلب: پرستاری از کودک معلول

پرستاری از کودک دارای سرطان

سرطان در کودکان اغلب متفاوت با سرطان در بزرگسالان می‌باشد. اکثر سرطان‌های بزرگسالان درنتیجه‌ی عوامل خطرساز مرتبط با شیوه زندگی یا سایر عوامل خطر زیست‌محیطی مرتبط هستند که در طول زمان باعث آسیب DNA می‌شوند. علل بسیاری از سرطان‌های دوران کودکی مشخص نیست. آن‌ها بر اساس شرایط محیطی ایجاد نمی‌شوند و تنها تعداد محدودی از انواع سرطان در کودکان ناشی از اختلالات ارثی می باشد. حتی زمانی که کودکان دارای نوع سرطانی هستند که بزرگسالان نیز به آن مبتلا می‌شوند، باز هم شرایط آن متفاوت می‌باشد. علاوه بر این، کودکان دارای نیازهای عاطفی خاص خود هستند که باید در نظر گرفته شوند تا بتوانند بهترین خدمات پرستاری را دریافت نمایند. در نتیجه پرستاری از کودک سرطانی با پرستاری از سالمند سرطانی که در مطالب دیگر سایت به آن اشاره شده است متفاوت می‌باشد.

انواع سرطان

شایع‌ترین سرطان دوران کودکی، لوسمی (سرطان خون) می‌باشد. انواع مختلفی از لوسمی، از جمله لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL) و لوسمی میلوئید حاد (AML) وجود دارد که از مغز استخوان یا خون شروع می‌شود. سرطان خون ممکن است با درد استخوان و مفاصل، خستگی، ضعف، کندگی پوست، خونریزی یا کبودی، تب، کاهش وزن و سایر علائم همراه شود. شما به عنوان فردی که از کودک مراقبت می‌کنید باید هوشیار باشید و چنانچه متوجه شدید کودکتان دچار این علائم شده است به سرعت به پزشک مراجعه نمایید. انواع دیگر سرطان که ممکن است در کودکان رخ دهد عبارت‌اند از:

  • مغز و دیگر تومورهای سیستم عصبی مرکزی
  • نوروبلاستوما
  • رابدومیوسارکوم (سرطان که در سلول‌های عضلانی شروع می‌شود)
  • پرستاری از کودک دارای سرطانرتینوبلاستوما (یک نوع سرطان چشم)
  • سرطان استخوان (شامل استئوسارکوم و سارکوما یوینگ)

همچنین دیگر سرطان‌هایی که در بزرگسالان نیز وجود دارد ممکن است برای کودکان هم با شدت متفاوت رخ دهد. علائم و نشانه‌های دیگر سرطان در کودکان عبارت‌اند از یک توده یا تورم غیر معمول، یک درد ماندگار در یک ناحیه بدن، سردرد مکرر (اغلب با استفراغ) و تغییرات ناگهانی چشم یا بینایی.

پرستاری از کودک سرطانی

10590 کودک زیر 15 سال در ایالات متحده آمریکا در سال 2018 مبتلا به سرطان تشخیص داده شده اند. در یک مرکز پزشکی کودکان توسط یک تیم متخصص در انکولوژی اطفال خدمات مراقبت از کودک سرطانی انجام می‌شود. اکثر مراکز پرستاری از کودک سرطانی دارای روانشناسان، کارگران اجتماعی، متخصصان تغذیه، درمانگران، مربیان و سایر متخصصانی هستند که می‌توانند به مراقبت از کودک سرطانی بپردازند.
نحوه تشخیص و درمان سرطان برای هر فرد متفاوت می‌باشد و بستگی به ویژگی‌های شخصی او و میزان پیشرفت سرطان و بسیاری از عوامل دیگر دارد. در این زمینه می‌توانید با مؤسسات خدمات پرستاری و مراکز تخصصی سرطان مشورت فرمایید. با تیم‌های مراقبت بهداشتی در مورد آنچه که برای گروه سنی کودک شما مناسب‌تر است صحبت کنید. پدر و مادر نیز می‌دانند که چه چیزهایی برای فرزندشان هیجان‌انگیز است و می‌توانند ایده‌های خود را با تیم مراقبت‌های بهداشتی به اشتراک بگذارند تا برنامه‌ای برای کمک به آن‌ها ایجاد نمایند.
در اینجا برخی از ایده‌های اساسی برای کمک به کودکان سنین مختلف وجود دارد:
- والدین می‌توانند با صحبت کردن با فرزندانشان در مورد نحوه و روش‌های درمان و همچنین باز کردن بعضی مسائل برای آن‌ها، امر درمان را تسریع ببخشند. باز کردن موضوع و توضیح مراحل درمان برای کودکان می‌تواند تا حدی تأثیرگذار واقع شود.
-از کودک سرطانی‌تان بخواهید احساسات و نیازهایش را برایتان بیان کند و در برآورده کردن خواسته هایشان کوشا باشید. در بسیاری از بیمارستان‌های اتاق هایی برای بازی یا خواندن مجله و ... وجود دارد. حتی با بازی کردن با کودک سرطانی‌تان ممکن است بخش عمده‌ای از دغدغه‌های کودک خود را برطرف نمایید و به او آرامش خاطر بدهید.
-هنگام نگهداری از کودک سرطانی او را تشویق کنید تا در طول درمان با دوستان و سایر مراقبین در تماس باشد، ممکن است دوستان کودکتان نتوانند در بیمارستان و کنار او حاضر شوند ولی همین مکالمه تلفنی یا تماس تصویری برای برقراری ارتباط با دوستان کودک می‌تواند تأثیر بسزایی در فراموش کردن بیماری و مراحل درمان داشته باشد. یکی دیگر از روش‌های مؤثر در مراقبت از کودک سرطانی پیدا کردن دیگر کودکان سرطانی که درگیر مبارزه با این بیماری هستند می‌باشد. چنانچه کودک سرطانی فردی را ببیند که در حال مبارزه با سرطان است یا آن را شکست داده است در او انگیزه ایجاد می‌شود و روحیه شکست سرطان در او تقویت می شود که بسیار و بسیار مؤثر می‌باشد.
- با توجه به اینکه فرزند شما می‌تواند به مدرسه برود، با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید. بعضی از کودکان قادر به رفتن به مدرسه در طول درمان خواهند بود. هیچ‌گاه نباید بگذارید کودک احساس کند که این بیماری او را از پا درخواهد آورد و نمی‌تواند کاری انجام دهد یا انجام کارها برایش بی‌فایده است. هنگام نگهداری از کودک سرطانی همواره برای کارهای کودک پاداشی در نظر بگیرید و به او انگیزه دهید.
-کودک سرطانی نیازمند صحبت کردن و نگهداری می‌باشد. می‌توانید از مراکز مشاوره درمانی یا مراکز خدمات پرستاری مشورت بگیرید تا چنانچه احساس کردید برای درمان به کمک نیاز دارید می‌توانید از پرستار کودک در منزل یا بیمارستان استفاده نمایید تا بتوانید به نحو احسن مراحل درمان را پیگیری نمایید.

اثرات بلندمدت

احتمال درمان سرطان در کوکان بیشتر از سالمندان می‌باشد و در 80 درصد موارد کودکان سرطانی بیشتر از 5 سال پس از تشخیص سرطان زنده می‌مانند. با این حال، پاسخ به درمان و میزان زنده ماندن بسته به نوع سرطان، نحوه نگهداری از کودک سرطانی و سایر عوامل متفاوت است. درمان سرطان می‌تواند عوارض جانبی طولانی مدتی ایجاد نماید، به طوری که کودکان مبتلا به سرطان نیاز به مراقبت‌های دقیق برای بقیه زندگی خود را دارند. خطرات ناشی از اثرات بلند مدت درمان سرطان مخصوص هر کودک است و با تعدادی از عوامل مانند نوع سرطان، درمان‌های خاص سرطان و دوز استفاده شده و سن کودک در زمان درمان تعیین می‌شود. برخی از عوارض جانبی تا ماه‌ها یا سال‌ها پس از پایان درمان نشان داده نمی‌شوند. به همین دلیل آن‌ها را اثرات بلند مدت می‌نامیم. اگر کودک شما در حال درمان می‌باشد، مهم است در مورد اثرات احتمالی ممکن با تیم پزشکی کودک شما بحث شود. برخی از اثرات احتمالی اثرات درمان سرطان در کودکان عبارت‌اند از:

  • مشکلات قلب یا ریه (به علت داروهای شیمی درمانی خاص یا پرتودرمانی)
  • کاهش پیشرفت رشد فیزیکی (در استخوان‌ها یا کلی)
  • تغییرات در رشد جنسی و توانایی داشتن فرزند در زندگی
  • مشکلات یادگیری
  • همچنین در آینده خطر ابتلا به سرطان‌های دیگر را افزایش می‌دهد

والدین کودکان تازه تشخیص داده شده مبتلا به سرطان، طبیعتاً تمایل دارند تا کاملاً روی درمان خود سرطان تمرکز کنند. اما اطلاعات در مورد اثرات بلندمدت نیز مهم است. پزشک متخصص ابتدا باید با تمام مشخصات کودک سرطانی آشنا شود سپس درباره عوارض سرطان با توجه به تجربه‌های شخصی و ویژگی‌های کودک سرطانی، تمام نکات را به خانواده‌ها منتقل نماید تا آن‌ها بتوانند نقش مفیدی در مراقبت از کودک سرطانی خود داشته باشند.
جدول پیشرفت تهیه نمایید
پس از اتمام درمان، تیم مراقبت‌های بهداشتی برنامه‌ای برای بازیابی و پیگیری‌های منظم پیاده سازی می‌کند. با گذشت زمان، خطر ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد و نیاز به مراجعه به پزشک کمتر می‌شود. اما هرگز نباید مدت زیادی از پزشک متخصص دور ماند زیرا سرطان اثرات بلندمدتی دارد که ممکن است بعد از سال‌ها خود را نشان دهند. ایجاد یک زمان بندی منظم برای مراجعه به پزشک، یکی از پر اهمیت ترین وظایف هنگام پرستاری از سالمند سرطانی می‌باشد.
دستورالعمل‌های بسیار زیادی جهت مراقبت و درمان سرطان در کودکان ارائه شده است. این دستورالعمل‌ها می‌توانند به شما در شناخت علائم و نشانه‌های سرطان کمک کنند. علم خود را در مورد نوع سرطان و نحوه درمان و پرستاری از کودک سرطانی بالا ببرید تا در صورت مواجه شدن با این بیماری در کودکان خود، به سرعت مراحل درمان را پیگیری نمایید. از انجمن سرطان کشور گرفته تا سایت‌ها و مقاله‌های گوناگون که انواع سرطان و روش‌های درمان را معرفی می‌نماید و می‌تواند سطح سواد شما را در این زمینه بالا ببرد. همچنین می‌توانید از مراکز خدمات پرستاری جهت کمک گرفتن در امور پرستاری از کودک سرطانی خود استفاده نمایید تا چنانچه وقت کافی در جهت انجام امور مربوط به کودک را ندارید پرستار کودک سرطانی این امور را پیگیری نماید.

پرستاری از سالمندان مبتلا به دیابت

پرستاری از سالمندان مبتلا به دیابت

طبق آزمایش‌های انجام شده در سالمندان بالای 60 سال یک نفر از چهار نفر مبتلا به دیابت می‌باشد. دیابت یک بیماری بدون درمان قطعی می‌باشد. خوشبختانه، سالمندان مبتلا به دیابت می‌توانند این بیماری را به خوبی مدیریت کنند. در ادامه مطلب اطلاعات بیشتری در مورد بیماری دیابت در سالمندان و پرستاری از سالمند دیابتی می‌پردازیم.

ادامه مطلب: پرستاری از سالمندان مبتلا به دیابت

صفحه1 از7

شماره تلفن‌ها


۴۴۰۲۶۲۳۹
۴۴۰۲۶۲۸۹
۴۴۰۲۶۳۳۴
۴۴۰۲۶۳۸۷

ساعات کاری: شبانه روزی
آدرس سیمای آرامش
فلکه دوم صادقیه، جنب پارک استقلال، مجتمع تجاری صادقیه، طبقه ۳، واحد ۳