تاثیر چرتکه بر رشد کودکان - آوای تندرستی

وبلاگ آوای تندرستی

تاثیر چرتکه بر رشد کودکان

تاثیر چرتکه بر رشد کودکان

چرتکه جزء قدیمی‌ترین و همچنین یکی از مهم‌ترین ابزار برای محاسبات است. در گذر زمان ثابت شده است که  چرتکه در عین سادگی یکی از مهمترین ابزار اقتصادی به شمار می‌رود. در این مقاله سعی داریم در مورد این ابزار سنتی و در عین حال کاربردی صحبت کنیم. چرتکه را می‌توان یکی از راه‌کارهای مفید برای تربیت کودکان و در عین حال از روش‌های نگهداری از کودک دانست.

اهمیت‌های چرتکه

از زمان‌های قدیم مردم برای  انجام مسائل ریاضی و همچنین بازرگانان برای انجام محاسبات در کسب و کار روزمره خود از چرتکه استفاده می‌نمودند. چرتکه یک دستیار واقعی برای کسی است که می‌خواهد محاسبات خود را بسیار سریع و با قدرت کامل انجام دهد و به همین دلیل است که حتی در این روزها که دنیا مدرن شده است باید به کودکان نحوه استفاده از چرتکه آموزش داده شود. چرتکه به دلیل ساده بودن شکل آن برای کودکان همانند وسایل بازی‌ می‌ماند و باعث می شود هیچگاه از کار کردن با آن خسته نشوند و آن را مانند اسباب بازی خود بدانند. همچنین یادگیری آن بسیار ساده است و به‌کودکان کمک میکند تا محاسبات خود را بهتر‌انجام دهند. هنگامی که از چرتکه برای محاسبات استفاده می کنیم موجب می شود که استرس کمتری بر روی ذهن ایجاد شود . افرادی که به طور مداوم از چرتکه در محاسبات خود استفاده می‌کنند ، همواره سرعت آن ها در مقایسه با همتایان خود‌ که از ماشین حساب الکترونیکی استفاده می‌کنند ، بیشتر است. 

نیاز به چرتکه

یک سوال وجود دارد ، آن هم این است که در این زمان که علم و ابزار به شدت پیشرفت کرده‌اند چه نیازی است که‌ کودک شیوه ی استفاده از چرتکه را یاد بگیرد؟

واقعیت این است که حتی اگر پیشرفت در تکنولوژی ایجاد شده باشد و برای افراد بالغ این امکان وجود داشته باشد که با استفاده از ابزار و تکنولوژی جدید محاسبات خود را انجام دهند ، ذهن کودک کاملا خالی است و تمایل به فراموش کردن برخی از چیزهایی که به او یاد داده می‌شود دارد. در نتیجه باید ذهن او با چیزهایی ساده نوشته و پر شود .

به کمک چرتکه یادگیری عملیات‌هایی دشوار مانند ضرب برای کودکان آسان می‌شود هرچند که ممکن است عملیات ضرب برای بزرگسالان ساده باشد اما فراموش نکنیم برای کودکان عملی دشوار می‌باشد.. به همین خاطر در بحث تربیت و مراقبت از کودک چرتکه را به عنوان یک ابزار کمکی برای ذهن در نظر می‌گیرند تا بتوانند از پتانسیل تحلیلی کودک استفاده کنند و باعث رشد آن شوند.

یادگیری در هنگام بازی

امروزه چرتکه نیز به عنوان اسباب بازی در اختیار کودکان قرار می‌گیرد . هنگامی که از کودکان می‌خواهند یک عملیات را با چرتکه انجام دهند ، آن ها این کار را مثل یک بازی می‌بینند و این باعث می‌شود یادگیری بهتری داشته باشند و ذهن آن ها نیز خسته نشود . کودکان از هر چیزی که شبیه چرتکه باشد خوششان می‌آید و احساس خوبی به آن دارند و هر چیزی که دارای میله و مهره باشد خوششان می‌آید و در هنگام یادگیری حس خوبی دارند و می توانند با آن ارتباط برقرار نمایند.

این فرایند برای مبتدیان بسیار آسان است و باعث می‌شود استرس کمتری بر ذهن آن ها وارد شود . هر کدام از مهره ها دارای ارزش خاصی است و نیاز به ذخیره سازی آن در ذهن نیست به همین دلیل است که کار با آن (چرتکه) راحت است و فقط کافیست با ملاحظه موقعیت هر مهره اطلاعات محاسبات خوانده شود.

ضرورت چرتکه در تربیت کودکان

گاهی اوقات ضرورت دارد نحوه استفاده از چرتکه را به برخی از کودکان (مثلا کودکان نابینا) آموزش دهیم ، زیرا آن ها نمی‌توانند بر روی کاغذ بنویسند و محاسبات را انجام دهند . چرتکه ثابت کرده است که یک وسیله ایده ال برای این افراد است زیرا آن‌ها می‌توانند به راحتی محاسبات را انجام دهند. استفاده از چرتکه برای افراد تازه کار بسیار مناسب است و باعث توسعه ذهن و تمرکز کودکان نیز می‌شود .در ابتدا برای کودک بسیار دشوار است که تمام محاسبات را به صورت یکجا یاد بگیرد . چرتکه کمک می‌کند که به آرامی و مرحله به مرحله محاسبات را یاد بگیرد. مطالعات نشان می‌دهد که کودکانی که نحوه استفاده از چرتکه را یاد گرفته‌‌اند در آینده و هنگامی که رشد می‌کنند بسیار راحت تر می‌توانند محاسبات ریاضی را انجام دهند. این به این خاطر است که آن کودکان قوانین طلایی محاسبات را یاد گرفته اند و تصویر این محاسبات را در ذهن خود دارند ، تا در آینده راحت تر بتوانند محاسبات خود را انجام دهند .

استفاده از چرتکه به عنوان یک ابزار آموزشی در چند سال اخیر در جهان کاهش یافته است اما هنوز مدارسی در جهان وجود دارند که محاسبات را از طریق چرتکه به دانش آموزان یاد می‌دهند . با وجود پیشرفت ابزار های محاسباتی و آمدن ماشین حساب‌های مختلف چرتکه‌ها همچنان ساده ترین ابزار برای انجام محاسبات هستند.

نقش چرتکه در پرستاری از کودک

اگر نگاهی پرستارگونه به موضوع آموزش کودکان داشته باشیم، این مورد را هم باید در نظر بگیریم که یکی از وظایف پرستار کودک ، ایجاد فضایی مفرح آموزشی برای بهره‌وری ذهنی بهتر و بیشتر کودکان است. چرتکه به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی می‌تواند نقش مؤثری در بهبود وضعیت ذهنی کودکان ایجاد کند.

شماره تلفن‌ها


۴۴۰۲۶۲۳۹
۴۴۰۲۶۲۸۹
۴۴۰۲۶۳۳۴
۴۴۰۲۶۳۸۷

ساعات کاری: شبانه روزی
آدرس سیمای آرامش
فلکه دوم صادقیه، جنب پارک استقلال، مجتمع تجاری صادقیه، طبقه ۳، واحد ۳