استرتژی‌های ایجاد انگیزه در کودکان - آوای تندرستی

وبلاگ آوای تندرستی

نگهداری از کودک

۱۲ استراتژی برای ایجاد انگیزه در کودکان برای یادگیری بیشتر

همه ما از همان ابتدا دانش آموزان خوب متولد نشده‌ایم درست است که شخصیت فرد در آمادگی کودک برای یادگیری نقش مهمی دارد اما اکثر کودکان که یاد گیرندگان خوبی هستند باید به دانش آموزان خوب نیز تبدیل شوند . مهم‌تر اینکه هر کودکی که در آن انگیزه ایجاد شود می‌تواند به بک یادگیرنده خوب تبدیل شود .

یکی از بزرگترین اشتباهات معلمان و والدین محدود کردن یادگیری کودکان در کلاس است در حالی که کلاس درس محل اصلی آموزش کودک می‌باشد اگر می‌خواهید تمایل و توانایی کودک برای یادگیری افزایش یابد، باید  رشد فکری اجتماعی و تحصیلی در خارج از دیوارهای کلاس گسترش یابد.

نکات زیر استراتژی‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا لذت یادگیری را در کودک خود ارتقاء دهید .

 فضای مطالعه را برای او آماده کنید

برخی معتقدند که خواندن کلید موفقیت در زندگی است. کودکانی که عشق به مطالعه را در خود افزایش می‌دهند عشق به یادگیری نیز در انها افزایش پیدا می‌کند. خواندن نه تنها به کودکان کمک می‌کند که واژگان غنی‌تری داشته باشند بلکه به مغزشان کمک می‌کند تا یاد بگیرند چگونه مفاهیم اصلی را پردازش کنند. کودکانی که توانایی خواندن خوب را دارند در همه موضوعات از جمله ریاضی علوم و... توانایی بیشتری برای یادگیری دارند .

 توانایی کودک خود را با حس کردن جهان اطرافش در خواندن افزایش دهید .۲۰دقیقه از زمان هر فرد در خانه را با مطالعه پر کنید روی دیوار خانه ، روزنامه ، پوستر و... وقت بگزارید و به مطالعه ان بپردازید تا کودک نیز بداند خواندن جزئی از زندگی اوست. این فعالیت یکی از نکات کلیدی در نگهداری از کودک است که کیفیت اجرایی آن باعث رشد بهتر ذهن کودک خواهد شد.

کلید توسعه و پیشرفت در خواندن این است که آن را به یک سرگرمی تبدیل کنید و نگذارید برایتان خسته کننده شود. اگر کودکان حس کنند مطالعه خسته کننده است نه تنها در آن پیشرفت نمی‌کنند بلکه به میزان یادگیری آنها نیز لطمه میزند. اجازه دهید کودک کتاب‌های خود را بخواند و سعی کنید خواندن را برای او سرگرم کننده کنید.

تا انجا که ممکن است اجازه دهید کودک کنترل کارهای خود را داشته باشد

هنگامی که زمان تحصیل کردن می‌رسد تمام کودکان کنترل کردن را تجربه می‌کنند. هنگامی که یک کودک احساس کند که دیگران او را کنترل می‌کنند از میزان یادگیری او کاسته می‌شود. (حتی این موضوع در مقوله‌ی نگهداری از کودک به شدت نهی شده است) درست است که باید کودکان را در مسیر درستی هدایت کنیم ولی خوب است که اجازه دهیم در برخی از موارد کودکان خود کنترل خود را داشته باشند. بهترین کار این است که هنگامی که یک کودک سعی می‌کند کاری را انجام دهد مثلا نوشتن چیزی ، به جای اینکه او را کنترل کنیم شرایط را برای ‌او فراهم کنیم تا کاری را‌ که شروع کرده است انجام دهد. همچنین توصیه می‌شود اجازه دهید کودکان خود فعالیت های اضافه خود را انتخاب کنند . اگر اجازه دهیم خود کودک آنها را انتخاب کند ،انگیزه او در انجام امور بسیار بیشتر خواهد بود .

تشویق برای ارتباطات باز و صادقانه

به کودک اجازه دهید تا نظر خود را درباره‌ی فرایند یادگیری و آموزشش بیان کند. برای او فضایی را فراهم کنید تا براحتی بتواند علایق یا مخالفت‌های خود را درباره ی شیوه ی آموزشش بیان کند. هنگامی که او نظرش را بیان می‌کند، حرف او را تایید کنید حتی اگر مخالف نظر او هستید. هنگامی که کودکان حس کنند نظرات آنها برایتان قابل احترام نیست از فرایند یادگیری خارج می‌شوند.  کودکانی یادگیرندگان خوبی هستند که بدانند می توانند آزادانه نظر دهند بدون آنکه نظرشان سرکوب شود.

بر علایق فرزند خود تمرکز کنید

 وقتی کودکان موضوعات مورد علاقه خود را دنبال می‌کنند یادگیری برایشان سرگرم کننده می‌شود .اگر می‌خواهید فرزندانتان به یادگیرنده خوب تبدیل شوند به آنها اجازه دهید موضوعی که به ان علاقه دارند را دنبال کنند و شما فقط شرایط را برای او فراهم کنید .مثلا اگر کودک شما به دایناسورها علاقه دارد برای او یک کتاب با این موضوع خریداری کنید .سپس به او بگویید نام ۵ دایناسور را که دوست دارد بگوید .سپس علت علاقه او به این ۵ دایناسور را بپرسید و...

سبک‌های مختلف یادگیری را برای او معرفی کنید و او را تشویق به انجام آنها کنید

هر کودک سبک یادگیری مربوط به خود را دارد .برخی از کودکان در یک سبک قوی تر هستند و برخی نیز از ترکیب چند سبک استفاده می‌کنند و لزوما از یک سبک خاص استفاده نخواهند کرد. یک سبک یادگیری لزوما درست یا غلط نیست و بسته به هر کودک سبک یادگیری متفاوت است. به کودک خود کمک کنید تا سبک یادگیری خود را پیدا کند تا میزان یادگیری او را بهبود بخشید.

هفت سبک یادگیری اساسی وجود دارد:

  • ویژوال
  • شنوایی
  • کلامی
  • فیزیکی
  • منطقی(ریاضی)
  • اجتماعی
  • انفرادی

برای مثال کودکانی که یادگیرندگان تصویری هستند بهتر است با دیدن اینکه هر چیز چگونه کار می‌کند آنرا یاد بگیرند برعکس کودکانی که یادگیرندگان شنوایی هستند با گوش دادن به چیزهایی که گفته می‌شود بهتر آموزش می‌بینند. بنابراین باید به کودکان کمک کنیم که سبک خود برای یاد گرفتن را پیدا کنند .

اشتیاق خود برای یادگیری را به اشتراک بگذارید

اگر کودک شما ببیند که شما صادقانه برای یادگیری اشتیاق دادید ،او نیز با دیدن شما برای یادگیری شور و اشتیاق پیدا می‌کند. این شور و اشتیاق در هرچی که باشد (ریاضی ،تاریخ یا...) او را نیز برای یادگیری چیزهای جدید تشویق می‌کند. هنگامی که کودک شما شور و اشتیاق شما برای یادگیری یک مطلب جدید را میبیند او نیز شروع به یادگیری مطالب جدید و تجربه کردن چیزهای هیجان انگیز جدید می پردازد .

یادگیری سرگرم کننده که مبتنی بر بازی است

یادگیری مبتنی بر بازی ، ‌یک مفهوم جدید نیست. از دیر باز در موضوع پرستاری کودک این مسئله بوده و هست. یادگیری مبتنی بر بازی به دلایل بسیاری میتواند سودمند باشد. استفاده از بازی ها به عنوان یک ابزار آموزشی نه تنها فرصتی برای یادگیری عمیق تر و توسعه مهارت های غیر شناختی را فراهم می کند بلکه به ایجاد انگیزه برای یادگیری کودکان کمک می‌کند. هنگامی که یک کودک به طور فعال با یک بازی درگیر می‌شود، ذهنش لذت یادگیری یک سیستم جدید را تجربه می‌کند. بازی‌هایی که سرگرم کننده هستند به کودکان انگیزه می‌دهند تا بیشتر در فرایند یادگیری شرکت کنند. برخی از بازی ها نیز جنبه رقابتی انفرادی و یا تیمی دارند در اینگونه بازی‌ها نیز کودکان سعی می‌کنند بیشتر تلاش کنند تا پیروز و موفق شوند و برای خود یا تیم خود امتیاز بیشتری کسب کنند و یا به دنبال فرصت اند تا به سطوح بالاتر بروند و برای آن تلاش می‌کنند. یادگیری مبتنی بر بازی یک راه عالی برای والدین و معلمان است تا به کمک آن ایده‌های جدید ،مفاهیم و دانش را به کودکان انتقال دهند زیرا در این روش کودکان انگیزه بیشتری دارند .

بر آنچه که کودک می آموزد تمرکز کنید نه بر عملکرد او

به جای اینکه به محض ورود کودک به خانه از او بپرسید امتحان ریاضی‌ات را چکار کردی، به او اجازه دهید بگوید در ریاضی امروز چه چیزی را یاد گرفته است درست است عملکرد نیز مهم است ولی تمرکز خود را بر یادگیری کودک بگذارید نه عملکرد او.

  1. به فرزند خود اطلاع دهید که یادگیری واقعی مهمتر از نمرات آزمون است
  2. نتایج مهمترین چیز نیستند
  3. بیشتر نگران خود او هستید تا عملکرد او
  4. با تمرکز بر آنچه که او یاد گرفته است به تقویت آموخته های او کمک کنید

کمک کنید فرزندانتان سازمان یافته بمانند

کمک به کودک شما برای سازماندهی مقالات ، کتاب ها و تکالیف راه بسیار خوبی برای کمک به او برای انگیزه یادگیری است. سازمان یافته نبودن کودکان طبیعیست ولی اگر سازمان نیافته باقی بمانند در این مشکل خود غرق می‌شوند و باعث از بین رفتن انگیزه برای یادگیری می‌شود و در زمان غرق می شوند. صبور باشید و به آنها کمک کنید تا سازمان یافته شوند در نتیجه انگیزه بیشتری برای یادگیری پیدا می‌کنند .

جشن گرفتن و تشویق کردن برای دستاوردهای کودک

مهم نیست که موفقیت‌های فرزندانتان چقدر کوچک باشد یا بزرگ مهم این است که موفقیت های فرزندانتان را به رسمیت بشناسید و جشن بگیرید. این کار به ویژه برای کودکان دوره ابتدایی که نیاز بیشتری برای تشویق شدن دارند مهم است تا انگیزه آنها برای یادگیری بیشتر شود مثلا موفقیت در آزمون ریاضی می‌تواند بهانه ای برای گرفتن یک بستنی برای فرزند باشد. همیشه کودکان خود را برای موفقیت هایشان تشویق کنید تا عاملی برای افزایش انگیزه آنها بشود.

تمرکز بر نقاط قوت

تمرکز بر روی نقاط قوت فرزندانتان یک شکل از تقویت مثبت است که باعث ادامه روند یادگیری او می‌شود . برعکس تمرکز بر نقاط ضعف فرزند شما چیزی جز دلسردی، اضطراب و عدم تمایل به یادگیری ندارد. مثلا اگر فرزند شما در امتحان ریاضی عملکرد ضعیفی داشت بجای سرزنش کردن به او کمک کنید تاعملکردش را در درس ریاضی بهتر کند و به جای آن از عملکرد خوبش در درس علوم تعریف و او را تشویق نمایید.

هر روز را یک روز یادگیری کنید

هر روز را به یک روز یادگیری تبدیل کنید.ممکن است این حرف کمی اغراق باشد ولی در حقیقت انجام شدنی است. هر وقت توانستید فرزند خود را تشویق کنید تا جهان اطراف خود را بیشتر بشناسد از او هر لحظه سوال کنید و با او ارتباط برقرار کنید و به طبقه بندی اطلاعاتش کمک کنید. تبدیل هر روز به یک روز یادگیری به کودک شما کمک می‌کند که در هر لحظه در هر مکانی که قرار داشت (خانه، کلاس درس و...) به فکر یادگیری باشد و انگیزه مضاعفی برای یادگیری داشته باشد.

 

با نگاهی به این مقاله که با هدف نگهداری از کودک و مراقبت از کودک نوشته شده، می‌توان در فرآیند تربیتی خود تجدید نظر کرد و برای ایجاد شخصیتی بهتر به فرزند دلبندتان کوشید.

شماره تلفن‌ها


۴۴۰۲۶۲۳۹
۴۴۰۲۶۲۸۹
۴۴۰۲۶۳۳۴
۴۴۰۲۶۳۸۷

ساعات کاری: شبانه روزی
آدرس سیمای آرامش
فلکه دوم صادقیه، جنب پارک استقلال، مجتمع تجاری صادقیه، طبقه ۳، واحد ۳