۵ روش برای برقراری ارتباط موثر با افراد آلزایمری

وبلاگ آوای تندرستی

پرستاری از سالمند آلزایمری

۵ روش برای برقراری ارتباط موثر با افراد آلزایمری

داشتن ارتباط موثر با افرادی که دچار بیماری آلزایمر هستند می تواند دشوار و چالش برانگیز باشد.با پیشرفت بیماری،ما نیز باید ملاقات ها و ارتباطات خود را با والدین، همسر و عزیزانمان که دچار این بیماری هستند در راستای علایق آن ها گسترش دهیم.افراد دچار آلزایمر همانند هر فرد دیگری روز های خوب و بد را تجربه می کنند.برای پرستاران، یادگیری نحوه رسیدگی به این افراد در حالات مختلف ضروری می باشد.در ادامه مطلب یک لیست مختصر از روش های برقراری ارتباط و ایده هایی در رابطه با چگونگی رفع مشکلات در مواقع بحرانی آمده است.این نکات به شما کمک می کند تا از روی درک و دلسوزی و بدون داشتن سابقه قبلی در زمینه پرستاری از سالمند آلزایمری، در برداشتن گام های مثبت در جهت بهبودی یا توقف پیشرفت بیماری  برای این افراد سهیم باشید.

حضور فعال

زمانی که در کنار افراد دچار این بیماری هستید واقعا حضور داشته باشید و مطمئن شوید حواستان به موضوع دیگری پرت نشده است.فراهم کردن محیطی آرام و متمرکز می تواند از ایجاد اضطراب برای فرد بیمار جلوگیری کند پس در وجود آوردن همچین محیطی با توجه به علایق فردی که دچار بیماری آلزایمر است کوشا باشید. پرستاری از سالمند دچار آلزایمر به مراتب دشوارتر از  افراد معمولیست و حضور شما باعث حذف تنش‌های اون خواهد شد.

تمرکز

سعی کنید در یک زمان به یک موضوع تمرکز کنید. تغییر موضوعات در یک مکالمه می تواند منجر به سردرگمی شود.داشتن تمرکز به شما این  اجازه را می دهد که سالمند یا بیمار بدون داشتن دغدغه و اضطراب روی بحث مورد گفت و گو متمرکز شوند و موضوعات اضافی فکر شان را درگیر نکند.

صبر

وقت خود را در اختیار بیماران آلزایمریتان قرار دهید و صبور باشید. انتظار پاسخ سریع به سوالات خود را نداشته باشید.باید به سالمند یا بیمار وقت بدهید تا تصمیم بگیرند چگونه به سوالات شما پاسخ دهند.با پیشرفت بیماری متوجه می شوید که آن ها احتمالا توان پاسخ گویی به سوالات شما را ندارند یا حتی در برقرای ارتباطات کوچک هم نا موفق هستند،پس باید بسیار صبور باشید. قطعا پرستاری از سالمند نیازمند صبر فراوان است

نشانه های غیر کلامی

ممکن است زمانی بیاید که فرد دچار آلزایمر نتواند تمام حرف های شما را بفهمد آنگاه باید بتوانید با او ارتباط غیر کلامی برقرار کنید .ارتباطات غیر کلامی مانند ارتباط چشمی،لبخند و یا سر تکان دادن در مواقعی که بیمار در درک ارتباطات ساده هم دچار مشکل است می تواند بسیار موثر باشد و منظور شما را به طور کامل به او منتقل کند.با پیشرفت آلزایمر یکی از بهترین روش های برقرار ارتباط با فرد دچار این بیماری ،ارتباطات غیر کلامی می باشد.

نشستن پای صحبت آن ها

اگر سالمند یا بیمار شما مطلبی می‌گوید که گویا نیست یا شما در درک ان مشکل دارید، به آن ها بگویید و ببینید عکس العمل آن ها به این موضوع چگونه است و اگر در توضیح دوباره باز هم موضوع مبهم بود بگذارید همانجوری بماند.وقتی که عزیزانتان درباره موضوعی صحبت می کنند با اشتیاق به حرف های آن ها گوش دهید .ممکن است خاطره ای برای شما تعریف کند برای مثال اگر بگوید دو هفته پیش با همسرش شام بیرون بوده اند و در مورد مسائل کاری با یکدیگر صحبت کرده اند،شما می دانید که از فوت همسر او چند سال می گذرد ولی نباید بعضی مسائل را به رویش بیاورید یا زیادی از او غلط بگیرید که ممکن است بسیار ناراحت و نا امید شود بلکه می توانید درباره مشخصات همسرش و یا ملاقاتی که داشته اند از او سوال بپرسید و مطمئن باشید آن ها با اشتیاق به سوال های شما جواب می دهند. برای پرستاری از سالمند باید وقت و زمان .بیشتری را برای آن‌ها بگذارید که احساس تنهایی نکنند

سالمند آلزایمری

چگونه وضعیت را آرام کنیم؟

تغییرات رفتاری اغلب با آلزایمر همراه هستند پس ممکن است روز هایی بیاید که عزیزانتان ناراحت، مضطرب، آرام یا افسرده شوند. همانطور که می دانید سالمند یا بیمار مبتلا به آلزایمر ممکن است توانایی توضیح مسائل یا مرور خاطرات و بیان کردن آن ها را نداشته باشند. آن زمان است که شما متوجه می‌شوید در ذهن فرد مورد نظر قسمتی پاک شده است و فرد مبتلا به آلزایمر است و آن زمان است که ممکن است به خودتان بگویید چه کار هایی از دستتان بر می‌آمد که انجام نداده اید. زمان هایی مانند این زمانی است که شما نیاز دارید بدانید که چه چیزی برای عزیزانتان آرامش بخش می باشد.

ابتدا یک نفس عمیق بکشید.به عزیزانتان این حس را بدهید که از ته دل دوستشان دارید و سلامت آن ها برای شما مهم است و شما از آن ها حمایت می کنید.سعی کنید هیچوقت آن ها را تنها نگذارید و تا زمانی که حس تنهایی نکنند کنار آن ها بمانید.یک راه ارتباطی با آن ها پیدا کنید.مطمئن شوید آن ها راحت هستند و از چیزی رنج نمی برند.همواره مشخصات بدن آن ها را چک کنید که تب یا بیماری نداشته باشند.به عنوان یک مراقب باید تمام مسائل مربوط به این بیماری را آموزش ببینید و با نحوه حل مشکلات آن ها آشنا شوید.باید بدانید که این یک بیماری دردناک و آزاردهنده است و شما نمی توانید از ناراحتی عزیزانتان جلوگیری کنید.کاری که از دست شما بر می آید این است که با رفتاری متین و صبور و قلبی عاشق به مراقبت از عزیزانتان بپردازید.همچنین موسیقی می تواند برای بسیاری از افراد دچار آلزایمر مثبت واقع شود و برای آن ها آرامش بخش باشد.بهتر است لیستی از موسیقی های مورد علاقه فرد آلزایمری کنار خود داشته باشید.موسیقی می تواند حس امنیت و آرامش را به آن ها منتقل کند همچنین می تواند با نفوذ به خاطرات آنها،چالش مفیدی در ذهن آن ها ایجاد نماید.

دوست داشتن و مراقبت از سالمند که مبتلا به آلزایمر است، یکی از چالش بر انگیزترین شرایطی است که هر کسی با آن مواجه می شود.چنانچه در نگهداری از سالمند آلزایمری از پرستار استفاده نمی کنید سعی کنید از افراد دیگر هم در این  کار کمک بگیرد،همواره در برخورد با مشکلات فرد آلزایمری لبخند بزنید و مشکل را به بهترین نحو حل کنید.مراقبت از خودتان یکی از مهمترین عوامل در نگهداری از افراد بیمار می‌باشد زیرا چنانچه برای خود وقت بگذارید انگاه می توانید با آغوشی باز و قلبی پر از صمیمیت و مهربانی به نگهداری از عزیزانتان بپردازید.

 

اگر برای پرستاری از سالمند خود دنبال فردی با تجربه می‌گردید، با ما تماس بگیرید. بصورت شبانه روزی پاسخگوی شما هستیم

۴۴۰۲۶۲۳۹ | ۴۴۰۲۶۲۸۹ | ۴۴۰۲۶۳۳۴ | ۴۴۰۲۶۳۷۸

شماره تلفن‌ها


۴۴۰۲۶۲۳۹
۴۴۰۲۶۲۸۹
۴۴۰۲۶۳۳۴
۴۴۰۲۶۳۸۷

ساعات کاری: شبانه روزی
آدرس سیمای آرامش
فلکه دوم صادقیه، جنب پارک استقلال، مجتمع تجاری صادقیه، طبقه ۳، واحد ۳