نگهداری از سالمند در منزل - آوای تندرستی

وبلاگ آوای تندرستی

نگهداری از سالمند در منزل

بعضی از افراد بسیار تلاش می‌کنند تا سالمندان خود را در خانه نگهداری کنند و اغلب از افراد می‌شنویم که می‌گویند من به مادرم قول دادم از او نگهداری کنم یا به پدرم گفتم او را به خانه سالمندان نمی‌فرستم و خودم از او نگهداری می‌کنم.
تا زمانی که وضعیت مناسب است، نگهداری از سالمند در منزل خودکار غیر پیچیده‌ای می‌باشد. اما نگهداری از سالمندان یکی از پراسترس‌ترین و سخت‌ترین کارها برای هر شخص می‌باشد. به همین دلیل است که پرستاران شرایط سختی دارند و سلامتی آن‌ها نیز در خطر است.
در ادامه مطلب به 5 راهنمایی برای کاهش میزان استرس در هنگام نگهداری از سالمند در منزل اشاره شده است که می‌توانند تا زمانی که از سالمند خود در منزل نگهداری می‌نمایید مثمر ثمر واقع شوند.

1- درک اینکه به چه میزان نگهداری از سالمند نیاز است

وقتی مشغول انجام وظایف و مراقبت‌های مختلف هستید، نمی‌توانید در مورد تصویر کلی فکر کنید. برای اینکه بدانیم سالمند چه مقدار به نگهداری نیاز دارد، فهرستی از تمام کارهایی که انجام می‌دهید تهیه کنید. آیا سالمند در روز احتیاج به کمک دارد یا در شب یا اینکه به طور مستمر نیازمند کمک می‌باشد. یک راه آسان برای اینکه بدانید سالمند خود نیاز به چه کمک‌هایی دارد این است که یک دفترچه بردارید و تمام کارهایی که برای او انجام می‌دهید بنویسید، بعد از چند روز شما یک لیست کامل از تمام نیازهای سالمند خود را دارید و می‌دانید در چه وقت از روز سالمند نیازمند چه کمکی می‌باشد.

2- در مورد مراقبت‌هایی که می‌توانید بدون آسیب رساندن به سلامت خود انجام دهید واقع‌بین باشید

اکنون می‌توانید تفاوت بین میزان نگهداری‌های موردنیاز و میزان نگهداری‌هایی که می‌توانید بدون هیچ‌گونه صدمه‌ای به سلامت خود ارائه کنید، ارزیابی نمایید. به احتمال زیاد به یک ناسازگاری در این دو مورد برمی‌خورید به همین دلیل شما احساس ناراحتی خواهید کرد.

3- در نگهداری از سالمند کمک بگیرید

یک راه خوب برای کاهش حجم کار و کاهش استرس کمک گرفتن است. البته این کار راحت نیست. چیزی که مهم است این است که شما بتوانید با صرفه‌جویی در وقت، کارهای لیست خود‌ را انجام دهید. صبر، تلاش و تفکر خلاقانه نیازمند این کار می‌باشد. برای این کار می‌توانید از کسانی که به عزیزانتان عشق می‌ورزند استفاده کنید و از آن‌ها کمک بگیرید تا از مسئولیت‌های خود کاسته و بعد مدتی با خیالی آسوده به نگهداری از سالمند خود در منزل بپردازید.
چند ایده برای نگهداری از سالمند در منزل
از دیگر اعضای خانواده درخواست کنید که به شما در انجام کارها کمک کنند. اگر آن‌ها قادر به نگهداری و انجام کارهای شخصی سالمند نیستند می‌توانید از آن‌ها در مسائل مالی، بیمه و دیگر کارها کمک بخواهید.
سالمند خود را در برنامه‌های ویژه سالمندان ثبت‌نام کنید. این کار به اجتماعی کردن او و بیشتر استراحت کردن شما کمک می‌کند
یک مراقب یا پرستار سالمند استخدام کنید. این کار را می‌توانید با مشورت با کارشناسان موسسه و با استفاده از تجربیات آن‌ها انجام دهید. یک نگهدار سالمند خوب می‌تواند بسته به نیازهای شما به صورت شبانه‌روز امور نگهداری از سالمند را انجام داده و نیازهای او را برطرف نماید.
برای سالمند خود یک هم صحبت یا دوست در نزدیکی محل زندگی پیدا کنید.
هر کاری که به شما کمک می‌کند تا در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی کنید، ارزشمند می‌باشد.

4- مسئولیت نگهداری از سالمند را به اشتراک بگذارید

شما ممکن است به قدری کارتان را درست و دقیق انجام دهید که کسی متوجه نشود احتیاج به کمک داشتید. اما اگر از اقوام و نزدیکان کمک بخواهید، خودتان نیز می‌توانید بیشتر استراحت کنید. داشتن مسئولیت‌پذیری خانوادگی می‌تواند هر کدام از مواردی مثل بردن مادر خود به خانه فرزندانش و یا نوبتی زندگی کردن با پدرتان را تقسیم کنید و هریک به مدت ۳ ماه با او زندگی کنید یا مثلاً به خواهر خود بگویید هر ۲ ماه یک بار یک هفته به خانه‌ای که سالمندتان را نگه می‌دارید بیاید تا شما نیز به مدت یک هفته استراحت کنید و از این جور کارها انجام دهید. اگر آن‌ها مایل به نگهداری از سالمند هستند، انعطاف‌پذیر باشید. درست است که کمک آن‌ها به طور کلی مسئولیت شما را از بین نمی‌برد ولی می‌تواند از حجم کار و استرس شما کم کند.

5- کاهش فشار مالی

نگهداری از سالمند هزینه بر است و منجر به ایجاد فشار مالی بر روی شخص می‌شود. کاهش هزینه‌های نگهداری از سالمند با کمک گرفتن از دیگران باعث کاهش فشار مالی و استرس می‌شود. با ایجاد شرایط درخور عزیزانتان به نگهداری از آن‌ها بپردازید و از آن جایی که این امر می‌تواند به صورت شبانه‌روزی وقت شما را بگیرد، می‌توانید آن را به مؤسسات خدمات پرستاری و نگهداری از سالمند در منزل بسپارید تا با اعزام نیروی مجرب گامی مفید در بهبود سلامت سالمندانتان برداشته باشید.

شماره تلفن‌ها


۴۴۰۲۶۲۳۹
۴۴۰۲۶۲۸۹
۴۴۰۲۶۳۳۴
۴۴۰۲۶۳۸۷

ساعات کاری: شبانه روزی
آدرس سیمای آرامش
فلکه دوم صادقیه، جنب پارک استقلال، مجتمع تجاری صادقیه، طبقه ۳، واحد ۳