راهکارهایی برای تمرکز کودکان - آوای تندرستی

وبلاگ آوای تندرستی

تمرکز کودکان

راهکارهایی برای کمک به تمرکز کودکان

تمرکز مانند ماهیچه‌ای است که نیاز به تقویت و ورزش منظم دارد . بعضی از کودکان به طور طبیعی در این زمینه نسبت به دیگر کودکان قوی تر متولد شده اند اما تمام کودکان می‌توانند با استفاده از یک سری تمرینات خاص آن را بهبود بخشیده و تقویت کنند. تمرکز یک مهارت بسیار مهم برای یادگیری کودکان در مدارس است زیرا لازم است که در مدرسه دانش آموزان بتوانند برای مدت زمان طولانی تمرکز کنند .هنگامی که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند بعد از مدرسه نیز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که آن نیز نیازمند تمرکز است. اکثر کودکان قادر به تمرکز بر روی فعالیت‌هایی که ذاتی لذت بخش و سرگرم کننده هست می‌باشند. تمرکز آنها بیشتر روی فعالیت‌هایی که سخت‌تر و خسته کنند‌ه‌تر هستند به چالش کشیده می‌شود .با این حال توانایی تمرکز و توجه به حفظ آن وظیفه بسیار مهمی است  زیرا به کودکان کمک می‌کند تا یاد بگیرند و پیشرفت کنند که این نیز باعث اعتماد به نفس کودکان می‌شود.

تمرکز بسیار شبیه به ذهنیت است که اخیرا در روانشناسی برای موضوع پرستاری از کودک مورد توجه قرار گرفته است .ذهنیت ، توانایی توجه به یک چیز در لحظه است و فواید بیشماری از جمله مدیریت استرس ،بهبود عملکرد آکادمیک و توجه به کار را به همراه دارد .

چند نکته برای کمک به کودکان در ایجاد و بهبود تمرکز

۱. زمان معینی برای فرزندان خود برای تمرکز بر روی یک کار خاص تنظیم کنید

کودکان بین ۴ تا۵ سال معمولا می توانند بین ۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی کاری تمرکز کنند این زمان بسته به نوع فعایت (هرچه فعالیت ذاتا لذت بخش باشد بیشتر و هرچه چالشی تر و زمان‌بر‌تر باشد کمتر) کم و زیاد می‌شود.

۲.در یک زمان یک کار را انجام دهند

ما ممکن است انجام دادن چند کار در یک لحظه را تحسین کنیم اما حقیقت این است که انجام دادن همزمان چند کار عملکرد و تمرکز ما را کاهش می‌دهد در نتیجه کودکان باید در یک زمان یک کار را انجام دهند در تمام مسائل به جلو نگاه نکنید فقط در یک زمان و بر یک موضوع تمرکز کنید .

۳.زمان انجام تکالیف بر روی آنها تمرکز کنید

از آنجایی که چند کار را انجام دادن تمرکز را کاهش می‌دهد مهم است که میزان حواس پرتی در کودکان را کاهش دهیم مثلا هنگام انجام تکالیف در اتاق آرام و تلویزیون خاموش و به دور از موبایل ، لپ تاپ و دیگر وسایل باشد . در مواقع لازم والدین می‌بایست استفاده از اینترنت را برای کودک قطع کنند . برخلاف والدین که می توانند زمان خود را مدیریت کنند و به کارهای خود برسند کودکان نمیتوانند و وارد گرداب استفاده از موبایل اینترنت و... می شوند و نیاز به توجه والدین و برنامه ریزی برایشان دارند .

۴.قرار دادن استراحت در برنامه کودک

کودکان باید پس از انجام دادن تمرین‌های تمرکز خود استراحت کنند و فعالیت ورزشی انجام دهند. این کار کمک بسزایی در مراقبت کودک از جسم و روح خود خواهد کرد. کودکان باید از زمان استراحت خود استفاده کنند مثلا کودکان جوان می‌توانند به بازی کردن بپردازند و نوجوانان می‌توانند به بررسی فعالیت‌های دوستان خود و صحبت کردن با آنها بپردازند و استراحت کنند .

۵.تمرین تنفس پایدار

تنفس پایدار یا دیافراگمی موجب کاهش ضربان قلب می‌شود و ذهن ما را پاک می‌کند تا بتوانیم به خوبی تمرکز کنیم این کار به کودکان هنگامی که به چالش کشیده می‌شوند بسیار کمک می‌کند و باعث کاهش اضطراب آنها می‌شود . اضطراب باعث اجتناب در تمرکز می‌شود بنابراین پیدا کردن راه هایی برای کاهش اضطراب بسیار مهم است که تنفس پایدار (نفس عمیق) یکی از آنها می‌باشد.

۶.وظایف بزرگ را به چند وظیفه کوچکتر تقسیم کنید

این یک استراتژی دیگر برای کمک به کودکان در انجام دادن یک کار چالش برانگیز است اگر فرزند شما در حال یادگیری بستن بند کفش خود است اول گره اولیه را به او یاد دهید سپس دو حلقه را به او یاد دهید و سپس بقیه گره زدن را . از اعمال دیگر می‌توان به  تنظیم کردن زمان برای یک کار برای کودکان اشاره نمود مثلا به او بگویید این یک کتاب راجع به اسب است ۱۵ دقیقه فرصت داری هر چیزی راجع به اسب از این کتاب فهمیدی بنویسی.

۷.تمرین استفاده از موارد در لحظه

کودکان می‌توانند توسط محرک‌های داخلی مانند احساسات جسمی و خاطرات سرگرم کننده پریشان شوند. تخیل کودک چیز بسیار شگفت انگیزی است ولی آنها باید بتوانند توانایی تمرکز خود را حفظ کنند و نگذارند حواسشان پرت شود و از هر چیزی که در لحظه اتفاق می‌افتد لذت ببرند مانند موسیقی گوش دادن بازی کردن و ...  اینها کمک می‌کنند که تمرکز کودک بهم نریزد.

 مراقبت از کودک را جدی بگیریم

مراقبت از کودک را می‌توان مراقبت در جسم و روان اون دانست. با توجه به شکل گیری شخصیت کودکان در این سن، توصیه می‌شود که مراقبت از ذهن کودک را که نقش بسزایی در ایجد شخصیت دارد را در اولویت‌های نگهداری و مراقبت از کودک خود در نظر بگیریم.

شماره تلفن‌ها


۴۴۰۲۶۲۳۹
۴۴۰۲۶۲۸۹
۴۴۰۲۶۳۳۴
۴۴۰۲۶۳۸۷

ساعات کاری: شبانه روزی
آدرس سیمای آرامش
فلکه دوم صادقیه، جنب پارک استقلال، مجتمع تجاری صادقیه، طبقه ۳، واحد ۳